Tema 7: diario


Tema 7: Metodoloxía CLIL/AICLE

Boas a todas e todos!

Na entrada de hoxe vouvos falar da metodoloxía CLIL (Content and Language Integrated Learning), denominada AICLE en galego (Aprendizaxe Integrada de Contidos  e Lingua Estranxeira).  Esta metodoloxía foi adoptada en 1994 en Europa co obxectivo de identificar boas prácticas e resultados relacionados con métodos que integraban linguas nos contidos doutras áreas, é dicir, algunhas materias ensínanse a través dunha lingua estranxeira para traballar tanto a aprendizaxe de contidos como a aprendizaxe doutra lingua de xeito simultáneo. Podemos distinguir tres principios metodolóxicos no CLIL, o primeiro é que se usa a lingua para aprender contido da área, pero tamén hai que aprender a lingua para comprender e comunicar. En segundo lugar, a materia que se estuda é a que determina o tipo de lingua que se precisa aprender, polo que as estruturas, o vocabulario específico e as destrezas lingüísticas estarán determinadas pola materia que se estea ensinando.  O terceiro principio metodolóxico é que a fluidez ten máis relevancia que a precisión gramatical e lingüística en xeral.

Entre as principais características da metodoloxía CLIL destaca o ensino centrado no alumnado. Podemos dicir que existe unha negociación dos temas e tarefas que se adapta as necesidades e capacidades do alumnado, así mesmo, tamén se ensina do particular para chegar ao xeral e é moi habitual o traballo por proxectos ou tarefas nos que os axentes implicados teñen un rol determinado. O ensino é flexíbel e facilitador, tense como prioridade facilitar a comprensión dos contidos e o contexto, adaptándose aos diferentes estilos de aprendizaxe e empregando tanto estratexias lingüísticas como paralingüísticas. Por outra banda, a aprendizaxe é interactiva e autónoma, as tarefas e proxectos adoitan realizarse por parellas ou grupos e consisten en actividades que impliquen a negociación do significado e o descubrimento e investigación como formas de traballo. Nesta aprendizaxe enfocada a procesos e tarefas, faise un uso da lingua que pon énfase no significado para obter un obxectivo, as tarefas promoven tanto a aprendizaxe como a comunicación, adéstrase en estratexias de comprensión e seguimento da clase e úsanse rúbricas de avaliación e estratexias de avaliación por pares.

Un concepto clave nas teorías de educación máis recentes e fundamental en CLIL é a andamiaxe ou scaffolding, segundo a cal a capacidade de resolución de problemas e outras estratexias divídese en tres categorías: as que o alumnado pode realizar de forma independente, as que non pode realizar mesmo con axuda e as que pode realizar con axuda doutros/as. Esta última está relacionada coa zona de desenvolvemento próximo de Vygotsky, é dicir, a distancia entre o nivel real de desenvolvemento da alumna/o, determinado pola capacidade de resolver un problema por si mesma/o e o nivel de desenvolvemento potencial que a alumna/o pode acadar se conta coa axuda dun adulto ou a través da interacción cunha compañeira/o máis capacitada/o. Podedes ler máis sobre este tema no seguinte pdf. É aquí onde ten máis importancia a andamiaxe preparada polo profesorado para que o alumnado tome conta da situación paulatinamente ata chegar ao nivel de competencia que lle é necesario para realizar a tarefa de xeito individual. En resumo, a andamiaxe consiste naquelas actividades ou estratexias de apoio que o profesorado achega ao alumnado para que este constrúa o seu coñecemento, por exemplo, proporcionar unha liña de tempo baleira que o alumnado debe encher con datos. Existen tres tipos de andamiaxe (Dodge, 2001):
  •  De recepción: para asegurar que o alumnado extrae información necesaria e relevante, por exemplo, gráficos e táboas organizativas que deben completar ou glosarios comentados.
  •  De transformación: para permitir a transformación da información recibida en algo novo, como é o caso dos diagramas de Venn.
  • De produción: apoio que o alumnado precisa para producir algo novo, sobre todo en relación coas estruturas dos produtos que debe elaborar, por exemplo, esbozos de presentación e esquemas.




Por que se debería empregar a metodoloxía CLIL? Por unha parte, a lingua apréndese de forma máis eficaz en situacións reais, emprégase cun propósito centrándose en contidos significativos, hai unha maior exposición á lingua adicional, hai unha maior motivación cara esta e constrúese coñecemento a partir de tarefas próximas á realidade. Desde o punto de vista dos contidos, desenvólvense as competencias básicas, hai diversidade de perspectivas, os procesos de aprendizaxe son máis profundos, ten carácter integrador das aprendizaxes e hai unha maior conciencia do papel da lingua no proceso de aprendizaxe. Tamén hai un aumento das capacidades xerais de aprendizaxe, contacto con outras realidades culturais, fomento da tolerancia e respecto pola pluralidade e facilita a elaboración do proxecto lingüístico do centro.

En conclusión, a metodoloxía CLIL permite traballar os contidos da materia que se imparte ao mesmo tempo que se avanza na aprendizaxe dunha lingua estranxeira. O proceso de ensinanza-aprendizaxe baseado no traballo por proxectos supón un aspecto moi positivo que permite traballar tódalas competencias básicas, pero é necesario que o profesorado analice previamente as necesidades do alumnado, introduza a lingua estranxeira de xeito progresivo, favoreza a autonomía do alumnado e favoreza un enfoque contrastivo entre as linguas.

Que opinades vós desta metodoloxía? Entrade no seguinte pdf se queredes obter máis información ou botádelle un ollo ao vídeo!



Un saúdo!

Comentarios

Publicacións populares deste blog

Situacións e variábeis no ensino de linguas estranxeiras

Tema 3